Rallye du Béthunois: Overwinningen voor Bayard en Declercq

Afgelopen weekend werd niet ver over de Frans-Belgische grens de Rallye du Béthunois afgewerkt. Op zo'n 40 km ten westen van de Franse stad Rijsel kwamen meer dan 150 deelnemers aan de start, die op zaterdag en zondag telkens drie verschillende proeven voor de wielen kregen geschoven die elk twee maal moesten worden afgewerkt. Onder een mooi nazomerzonnetje waren het Nordist Laurent Bayard en onze landgenoot Piet Declercq die het hele veld versloegen.

Waar Bayard aan de start komt met zijn 'good old' Toyota Corolla WRC van DMS, mag je er bijna prat op gaan dat hij ook de overwinning mee naar huis neemt. De 45-jarige Bayard reed van start tot finish aan de leiding in Béthune en kon er zo zijn derde zege op rij binnen halen. Het was trouwens dit seizoen reeds zijn zesde opéénvolgende zege in Noord-Frankrijk, waaronder ook zijn uitstapje naar Wervik.

De organisatie kon uitpakken met maar liefst 10 WRC's op de startlijst, hoewel er maar 8 daadwerkelijk aan de start kwamen. Op de tweede proef ging Laurent Depoortere reeds de boer op met zijn ex-NCRS Subaru Impreza WRC S12b, en na de eerste ronde van drie proeven moest ook de Brit Andrew Fenwick opgeven met mechanische problemen op zijn nieuwe Ford Focus WRC die in de oude RS-kleuren stond. Al snel waren dus maar 6 WRC's meer in koers, maar die haalden wel allemaal de finish.

Voor plaats twee waren de Brit Steve Hendy en thuisrijder Thierry Dubois lang in strijd met elkaar. Dubois had met zijn heuse Citroën DS3 WRC na dag 1 de bovenhand, maar op dag 2 kon Hendy in de Focus WRC zijn achterstand ombuigen in 4" seconden voorsprong, genoeg om de tweede plaats naar huis mee te nemen en dit op 1'49" van winnaar Bayard. P4 ging naar Samuel Salaun (Impreza WRC S5), die het haalde van de Britten Sebastian Ling (Lancer Evo 10) en Graham Coffey (Fiesta WRC). De tweede Ford Fiesta WRC aan de start, ingezet door het Belgische First Motorsport, werd met Gilles Stievenart aan het stuur 9de.

In Historic was de overwinning Belgisch getint. Nadat hij vorig jaar in de slotfase de overwinning uit handen zag glippen door problemen, was het ditmaal wel raak voor Piet Declercq. De West-Vlaming was er de snelste met de Ford Escort MK1 van Andes Motorsport en had aan de finish 39" bonus op de Manta van Filliette.

Wouter de Keyser, die vorig jaar de zege erfde van Declercq, haalde ditmaal het einde niet met zijn Porsche. In de moderne wedstrijd moest ook Claudie Tanghe vroegtijdig opgeven. Als copiloot van Alain Lefrancois (Impreza Gr.A) had men het podium in zicht, maar na een kleine sortie moest men met nog drie proeven te gaan de wagen in het opgavepark parkeren. Een plaats die ook zeker de verdienste van Tanghe zou zijn geweest, daar hij enkele keren zelf achter het stuur gespot werd van de Subaru... Francois Geerlandt haalde aan de zijde van Victorien Heuninck (BMW) ook het einde niet.

Onze foto's!

Additional information